Warning: file_get_contents(): Peer certificate CN=`*.nazwa.pl' did not match expected CN=`rozathun.pl' in /home/server671027/ftp/wp-content/themes/thun/single.php on line 15
Warning: file_get_contents(): Failed to enable crypto in /home/server671027/ftp/wp-content/themes/thun/single.php on line 15
Warning: file_get_contents(https://rozathun.pl/wp-content/themes/thun/images/calendar.svg): Failed to open stream: operation failed in /home/server671027/ftp/wp-content/themes/thun/single.php on line 15
16-02-2016
ODR oferuje jeden punkt kontaktowy w którym konsumenci mogą zgłaszać skargi. Polska administracja nadal nie wdrożyła przepisów pozwalających na uruchomienie platformy w naszym kraju – przypomina Róża Thun.
Wystartowała platforma Online Dispute Resolution (ODR) czyli pozasądowe rozstrzyganie sporów w e-zakupach. Szczególnie przydatna przy transakcjach transgranicznych. Niestety bez Polski narazie.
W poniedziałek, 15.02. Komisja Europejska uruchomiła ogólnoeuropejską platformę służącą do rozstrzygania sporów w zakupach on-line, również transgranicznych /ODR – online dispute resolution/. Dzięki niej spory pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami dotyczące sprzedaży w internecie będzie można rozwiązywać łatwiej, szybciej i bez konieczności prowadzenia procesów sądowych.
Platforma ODR www.ec.europa.eu/odr/ oferuje jeden punkt kontaktowy w którym konsumenci mogą zgłaszać skargi. Po uprzedniej zgodzie przedsiębiorcy na skorzystanie z tej metody, zgłoszenie jest kierowane do krajowych organizacji zajmujących się alternatywnym rozwiązywaniem sporów.
Obecnie około 117 instytucji i organizacji z 17 krajów jest podłączona do platformy. Niestety nie mogą z niej korzystać przedsiębiorstwa i konsumenci w Polsce, która na razie nie wdrożyła zapisów dyrektywy.
Główne zasady i zalety funkcjonowania platformy ODR:
– Dotyczy relacji konsument – przedsiębiorca;
– Ma zastosowania do krajowych i transgranicznych zakupów;
– Platforma ODR jest przyjazna dla użytkownika. Konsument musi tylko wypełnić prosty formularz zamiast procesować się w sądach, a korzystanie z niej pozwala uniknąć kosztów postepowań sadowych;
– Platforma powstała w 23 językach UE. Na platformie działa serwis tłumaczeń.
Informacja prasowa KE: www.ec.europa.eu/rapid/press_release
Komentarz Róży Thun /PO/ – autorki raportu dot. ODR w Parlamencie Europejskim:
Dziś konsumenci w Europie otrzymali ważne łatwe w obsłudze narzędzie, które usprawni proces rozwiązywania sporów konsumenckich także w handlu transgranicznym. Platforma ODR nie tylko zwiększy zaufanie do handlu on-line ale także obniży koszty prowadzenia biznesu w sieci, poprzez obniżenie potencjalnych kosztów sporów sądowych. To szansa na rozwój tej branży w Europie.
Musimy dawać Europejczykom szansę, a mówimy o 500 mln konsumentów, aby mogli cieszyć się ze swoich praw na jednolitym rynku. Niestety, na razie polski konsument nie ma dostępu do tej platformy, dla niego pozostaje nieaktywna. Administracja rządowa nadal nie wdrożyła dyrektywy dot. alternatywnych sposobów rozstrzygania sporów. Brakuje też kilku najprostszych decyzji tj. notyfikowanie w KE krajowych instytucji rozstrzygania sporów on-line.
W konsekwencji, polski konsument pozostaje bez nowoczesnych narzędzi umożliwiających dochodzenie swoich praw. Jednocześnie przedsiębiorcy są zobowiązani do umieszczania na swoich stronach internetowych informacji o możliwości skorzystania z platformy ODR, mimo że dla polskiego konsumenta jest ona nie aktywna. To może powodować chaos i zamieszanie. Polska administracja powinna nadrobić jak najszybciej stracony czas i zapewnić, że polscy konsumenci będą mogli korzystać z możliwości, które mają do dyspozycji konsumenci z innych krajów.