Róża Thun

Europosłanka

Platforma Obywatelska

materiał sfinansowany przez kkw koalicja europejska PO PSL SLD .N ZIELONI

Ważny krok ku redukcji ofiar śmiertelnych na drogach

Europosłowie za raportem Róży Thun dot. bezpieczeństwa na drogach

Bruksela, 21 luty 2019 r.

 

14 lutego w Kielcach, samochód potrącił kobietę na pasach, w Nowej Hucie także na pasach zginął mężczyzna, na autostradowej obwodnicy Krakowa zderzyły się trzy samochody. To wiadomości z jednego tylko tygodnia lutego.

Rok 2018 zakończył się bilansem 2838 zabitych i 37 000 rannych w wypadkach samochodowych na terenie Polski. To o siedem ofiar śmiertelnych więcej niż w poprzednim roku. Niektórzy mogą powiedzieć, że tylko kilka osób więcej zginęło na drogach, że to statystyka. Jednak to pierwszy od kilku lat wzrost ofiar oraz kilka więcej ludzkich tragedii, które rozegrały się obok nas.

Pomysłów na to jak realizować politykę bezpieczeństwa drogowego jest wiele. Najłatwiejszy to restrykcyjna polityka mandatowa. Każde wykroczenie można surowo karać licząc, że kierowcy będą bali się słonych mandatów i utraty prawa jazdy. Jednak to ani nie da właściwych rezultatów, ani nie zwiększy zaufania do służb publicznych.

 

Od wielu lat auta są wyposażone w technologie zwiększające bezpieczeństwo uczestników ruchu. Od dawna każdy produkowany samochód ma system ABS, o pasach nie wspominając. Nie sposób zliczyć ilu tragedii udało się uniknąć dzięki tym rozwiązaniom, szczególnie przy wciąż wzrastającej ilości różnego rodzaju pojazdów na drogach.

Dlatego Parlament Europejski prowadzi prace nad  rozszerzeniem katalogu seryjnie montowanych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo.

 

Wprowadzenie elektronicznych systemów bezpieczeństwa jako obowiązkowego wyposażenia samochodów nie wpłynie na ich ceny, a przyczyni się do realnego spadku liczby ofiar wypadków na drogach Polski oraz całej Unii Europejskiej.

 

Proponowany katalog zmian jest dość szeroki i ma umożliwić ochronę zarówno kierowców, pasażerów jak pieszych. Obejmuje on głównie :

•    automatyczne hamowanie awaryjne (także wobec pieszych i rowerzystów)

•    możliwość zamontowania blokady wymuszającej badanie na zawartość alkoholu

•    czujnik wykrywający senność

•    czujnik rozproszenia uwagi kierowcy

•    automatyczny rejestrator danych (czarna skrzynka)

•    sygnał awaryjnego zatrzymania

•    technologie zwiększające bezpieczeństwo jadących z przodu

•    technologie zmniejszające urazy przy uderzeniu w szybę przednią

•    opcjonalny asystent prędkości

•    wykrywanie innych uczestników ruchu wokół pojazdu

•    likwidację pola martwego w ciężarówkach.

Roża Thun jako autorka raportu angażuje się w działania na rzecz nowych rozwiązań także dlatego, że będą one miały ogromny wpływ na ruch miejski. Umożliwi to realne wprowadzenie „opcji zero” na drogach miast, czyli wyeliminowania ofiar śmiertelnych wypadków w ogóle.