Warning: file_get_contents(): SSL operation failed with code 1. OpenSSL Error messages: error:1416F086:SSL routines:tls_process_server_certificate:certificate verify failed in /home/server671027/ftp/wp-content/themes/thun/single.php on line 15
Warning: file_get_contents(): Failed to enable crypto in /home/server671027/ftp/wp-content/themes/thun/single.php on line 15
Warning: file_get_contents(https://rozathun.pl/wp-content/themes/thun/images/calendar.svg): Failed to open stream: operation failed in /home/server671027/ftp/wp-content/themes/thun/single.php on line 15
12-12-2018
Szykuje się wiele nowości zmierzających do poprawienia bezpieczeństwa kierowców, pieszych i rowerzystów.
Bruksela/ Kraków 6.12.2018 r.
Europosłanka Grupy EPL Róża Thun, będąca sprawozdawczynią Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) w zakresie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie bezpieczeństwa pojazdów i ochrony uczestników ruchu drogowego, przygotowała przedstawiony dziś projekt sprawozdania w tej sprawie. Szykuje się wiele nowości zmierzających do poprawienia bezpieczeństwa kierowców, pieszych i rowerzystów.
Według danych statystycznych, w 2017 r. liczba ofiar śmiertelnych na drogach Unii Europejskiej wyniosła 25 300 osób. Dalsze 135 tys. osób odniosło poważne obrażenia. Choć te tragiczne liczby udało się obniżyć, to zdaniem europosłanki to zdecydowanie za mało.
„Potrzebujemy zdecydowanych działań. Tylko kompleksowe rozwiązania, łączenie najnowszych technologii da rezultat. Za statystykami kryją się przecież ludzkie tragedie. Musimy chronić wszystkich uczestników ruchu, szczególnie tych narażonych najbardziej jak piesi czy rowerzyści. To prawie połowa ofiar wypadków w poprzednim roku!” – podkreśla Róża Thun.
Raport europosłanki wymienia katalog systemów bezpieczeństwa, które powinny być standardowo montowane w samochodach. Większość z nich jest już dostępna na rynku, a ich wprowadzenie do produkcji seryjnej we wszystkich modelach nie powodowałoby dużych kosztów dodatkowych. Do takich urządzeń należą m.in.:
inteligentne dostosowanie prędkości;
rejestrator danych na temat wypadków i innych zdarzeń drogowych („czarna skrzynka”);
system monitorowania senności i uwagi kierowcy;
system wykrywania i ostrzegania przed niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego znajdującymi się w ich pobliżu pojazdu;
wykrywanie obiektów przy cofaniu;
ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon.
Róża Thun jest przekonana, że zaproponowane technologie spowodują zmniejszenie liczby ofiar na drogach. To także impuls do dalszej zmiany technologicznej jaka nadejdzie wraz z autonomicznymi pojazdami.
„Proponowane rozwiązania przygotowują także grunt pod dalsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa. Transport drogowy przechodzi rewolucję. Systemy bezpieczeństwa muszą być gotowe na nadejście ery autonomicznych pojazdów, które same będą określały parametry podróży, komunikowały się z innymi samochodami, rozpoznawały znaki poziome i pionowe, i w zależności od poziomu akceptacji kierowcy, reagowały na zdarzenia drogowe.” – zaznaczyła sprawozdawczyni raportu.
Rozporządzenie będzie ponownie dyskutowane w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów na początku przyszłego roku. Głosowanie planowane jest na 20 lutego 2019 r.