Aktualności

Koniec nieuzasadnionego geoblokowania!

Jednolity Rynek Cyfrowy. To koniec z blokowaniem dostępu do stron internetowych ze względu na kraj pochodzenia klienta.

Parlament Europejski osiągnął wstępne porozumienie z Radą UE i Komisją Europejską, które zakończy geoblokowanie sprzedaży dóbr materialnych on-line na terenie całej Unii Europejskiej. 

Róża Thun, główna negocjatorka z ramienia Parlamentu Europejskiego, tak skomentowała ich wynik: „Porozumienie osiągnięte między instytucjami europejskimi zakazuje odmowy sprzedaży produktów w zakupach online. Oznacza to koniec dyskryminacji klientów kupujących produkty na wspólnym rynku europejskim, w oparciu o narodowość, miejsce zamieszkania lub adres IP kupującego.”

Dzięki nowo przyjętym zasadom zniesione zostaną bariery techniczne w dostępie do stron internetowych i aplikacji sprzedających dobra na terenie Unii Europejskiej. Dodatkowo nie będzie można odmówić sprzedaży konsumentowi ze względu na kraj wydania karty kredytowej. Ponadto konsument nie będzie automatycznie przekierowany na stronę internetową sprzedającego w innym kraju bez jego zgody.

Oznacza to, że konsumenci będą mieli pełne prawo do sprawdzenia cen i wyboru najlepszych ofert m.in. za rezerwację hoteli lub wynajem samochodów czy zakup towarów on-line, niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzą. Wcześniej firmy często automatycznie przekierowywały klientów do swoich lokalnych wersji stron internetowych, nie dając szansy do porównania cen oferowanych w innych krajach. Z badań Komisji Europejskiej przeprowadzonych w 2015 r. wynika, że geoblokowanie dotyczyło głównie konsumentów kupujących sprzęt elektroniczny i gospodarstwa domowego.

„Polacy i nasza część Europy najczęściej doświadczają problemów z geoblokowaniem z całej Unii. Dotyczy to głównie zakupu produktów, a mniej usług. Z badań wynika, że ponad 30 proc. klientów nie mogło przeprowadzić transakcji, kupując odzież i akcesoria sportowe, w sklepach online w innych krajach UE. Nowe prawo to zmieni.” – zauważyła Róża Thun

Jednocześnie, nowe przepisy zapewnią lepszą ochronę również przedsiębiorcom, którzy skorzystają z jaśniejszych zasad i nie będą musieli obawiać się sprzedaży konsumentom z zagranicy. Przedsiębiorcy nie będą zobowiązani do dostarczania swoich produktów do kraju, w którym nie oferuje opcji dostawy. Drobni przedsiębiorcy będą również chronieni przed ograniczeniami sprzedaży pasywnej od dostawców: nie będą mogli być zmuszani przez dostawców do geoblokowania ze względów biznesowych.

Róża Thun, z zadowoleniem przyjęła porozumienie, traktując je jako pierwszy krok w walce z blokowaniem geograficznym sprzedaży on-line. „Osiągnięte porozumienie to pierwszy krok, dzięki staraniom Parlamentu Europejskiego, który reprezentowałam w negocjacjach, Komisja Europejska została zobligowana do przeprowadzenia przeglądu nowego prawa w ciągu dwóch lat. Dzięki temu, możliwe będzie dalsze otwieranie możliwości zakupu na wspólnym rynku, dotyczy to szczególnie sektora usług audiowizualnych i transportowych.”

Geoblokowanie to praktyka handlowa polegającą na blokowaniu klientowi dostępu do strony internetowej ze względu na jego lokalizację lub na przekierowaniu go na stronę lokalną, z odmienną ofertą. Jednocześnie Unia traktuje geoblokowanie na równi z innymi praktykami uniemożliwiającymi konsumentowi dokonanie zakupu online ze względu na jego lokalizację (takimi jak obowiązek rejestracji czy brak akceptacji zagranicznej karty płatniczej).

Co oznacza nowe porozumienie dotyczące zakazu geoblokowania?

Dla klienta:

1. Koniec z odmową sprzedaży przy zakupie towaru lub usługi online
2. Koniec barier technicznych w dostępie do stron internetowych i aplikacji
3. Koniec z automatycznym przekierowywaniem na stronę internetową sprzedającego w innym kraju bez zgody klienta
4. Koniec ze stosowaniem różnych warunków sprzedaży towarów i usług, w tym ceny, w zależności od narodowości lub miejsca zamieszkania, w tym samym sklepie
5. Koniec z odmową sprzedaży ze względu na kraj wydania karty kredytowej
6. Koniec z formularzami na stronach internetowych sprzedawców, które zabraniają wprowadzania danych osobom z niektórych krajów UE
7. Koniec z praktykami różnicowania produktów i usług wchodzących w skład pakietu w związku z krajem pochodzenia klienta
8. Jeśli przedsiębiorca nie oferuje doręczania produktów do Twojego kraju, to możesz odebrać towar osobiście lub uzgodnić indywidualnie z przedsiębiorcą sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy


Dla sprzedawcy:

1. Decydujesz gdzie i jak sprzedajesz swoje towary, możesz stosować różne ceny dla swoich produktów na różne rynki
2. Nie musisz obawiać się sprzedaży konsumentowi z zagranicy, ponieważ stosujesz te same zasady, co w przypadku konsumentów z Twojego kraju pochodzenia
3. Dostawca nie może nakazać Ci odmowy sprzedaży określonych produktów konsumentom z zagranicy.
4. Nie jesteś zmuszony do dostawy produktu do wszystkich krajów UE, sam decydujesz, do kogo i jak dostarczasz swoje towary
5. Będziesz w stanie utrzymać różne oferty dla klientów z różnych państwach członkowskich lub dla określonej grupy konsumentów, jeśli nie dyskryminujesz swoich klientów na podstawie ich obywatelstwa lub miejsca zamieszkania
6. Jako przedsiębiorca, kupując na własny użytek, będziesz chroniony, przed geoblokowaniem, tak samo jak konsument

Wstępny raport Komisji Śledczej ds. Pegasusa gotowy [LINK]
16-11-2022
8 listopada br poznaliśmy tekst wstępnego raportu Komisji Śledczej Parlamentu...
Konkurs „Odnówmy Europę”
14-12-2021
Jeśli interesuje cię polityka europejska, a swoją przyszłość wiążesz z pracą ...

Warning: Undefined variable $args in /home/server671027/ftp/wp-content/themes/thun/single.php on line 63