Róża Thun za dokładniejszą kontrolą poziomu jakości spalin. Komisja Europejska zobowiązana zwiększyć wysiłki na rzecz dalszej redukcji trujących spalin

Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów przyjęła opinię w sprawie rozporządzenia dotyczącego zmniejszenia emisji zanieczyszczeń przez pojazdy drogowe. Dokument w tej sprawie przygotowała Róża Thun. Opinia zawiera m. in. propozycję wprowadzenia obowiązkowego licznika zużycia paliwa we wszystkich nowych samochodach, dostosowanie metodologii kontroli emisji do warunków drogowych, a także wzmocnienie narzędzi służących do ograniczania emisji tlenków azotu.
– Ogromnym problemem dla naszego zdrowia, zwłaszcza w dużych aglomeracjach, jest nadmierna emisja tlenków azotu do atmosfery a także bardzo małych, często trudnych do wykrycia cząstek pyłu, które są emitowane przez silniki typu diesel. Dlatego zobowiązaliśmy Komisję Europejską, by jak najszybciej podjęła działania zmierzające do poprawy jakości powietrza – mówi Róża Thun.
– Dostajemy wiele skarg od obywateli w sprawie nieprawdziwych informacji, dotyczących zużycia paliwa, podawanych przez producentów. Okazuje się, że jednym z powodów takiego stanu rzeczy są niewłaściwe procedury testowe – dodaje Róża Thun
Zgodnie z poprawkami Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, Komisja Europejska będzie zobowiązana jak najszybciej dostosować procedury testowe do warunków drogowych i dokonywać regularnego przeglądu tych procedur.
– Konsument powinien wiedzieć, co kupuje bez względu na to czy to jest samochód nowy czy używany, dlatego wprowadzamy obowiązek wyświetlania na desce rozdzielczej informacji o zużyciu paliwa, w tym całkowitym przez całe życiu pojazdu. Także od tego jak jeździmy zależy stopień zanieczyszczenia naszego powietrza.