Róża Thun

Europosłanka

Platforma Obywatelska

RAPORT #geoblokowaNIE

Raport Polityki Insight i Róży Thun dot. geoblokowania zaprezentowany
Od 28 do 63% e-sklepów oferujących produkty Europejczykom blokuje regionalnie swoich klientów

Geoblokowani Polacy chcą większej ochrony konsumenta, ale rozumieją problemy sprzedawców. Chcą akceptacji płatności kartą, zapewnienia dostaw i informowania o przekierowaniu na inną stronę.

Czytaj dalej

Raport Polityki Insight i Róży Thun Geoblokowanie czyli problem Polaków z kupowaniem w sieci został zaprezentowany 12 grudnia w Warszawie.

Autorzy raportu, analitycy Polityki Insight przedstawili 5 rekomendacji do wdrożenia w prawie unijnym:

1. Należy doprecyzować, jakie prawo obowiązuje przedsiębiorcę przy „sprzedaży pasywnej”, czego domagają się i firmy biorące udział w konsultacjach europejskich, i polscy konsumenci.

2. Trzeba rozważyć rozszerzenie zakresu przepisów o inne towary i usługi, w tym o treści objęte prawem autorskim. Polacy – co prawda – w większości nie kupują np. filmów online, ale brak legalnego dostępu do tego typu utworów może skłaniać do pozyskiwania ich w sposób niezgodny z prawem.

3. Należy utrzymać zakaz automatycznego przekierowywania klienta na stronę regionalną lub krajową. Domagają się tego geoblokowani Polacy.

4. Należy utrzymać zapisy o akceptowaniu płatności online zagraniczną kartą.

5. Trzeba rozwiązać problem wysokich opłat przesyłek transgranicznych, przez które sprzedawcy często nie decydują się oferować produktów obcokrajowcom.

 

Europosłanka PO Róża Thun do 15 grudnia przedstawi Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego wstępne propozycje związane z ograniczeniem geoblokowania na wspólnym rynku unijnym.

 

PEŁNY RAPORT POLITYKI INSIGHT DO ŚCIĄGNIĘCIA